Spółka Z O. O.: kto i jak może podpisywać e-sprawozdania finansowe

2019-03-22 09:34:15 Spółka Z O. O.: kto i jak może podpisywać e-sprawozdania finansowe

Zgodnie z ustawą o rachunkowości, każde sprawozdanie finansowe sporządzone w formie elektronicznej (tzn. e-sprawozdanie), winno zostać opatrzone:

– kwalifikowanym podpisem elektronicznym bądź
– podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP.

Art. 52 ust. 2 wskazuje, że dokumenty te mogą podpisać:

– Osoba odpowiedzialna za prowadzenie ksiąg rachunkowych np. jednostka reprezentująca biuro rachunkowe, główna księgowa, dyrektor finansowy;
– Kierownik danej jednostki bądź w przypadku, gdy za jednostkę odpowiada organ wieloosobowy np. zarząd, wszyscy jego członkowie (członkowie zarządu spółek kapitałowych i partnerskiej, osoba fizyczna prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą, wspólnicy spółki jawnej, cywilnej bądź partnerskiej, komplementariusze spółek komandytowej i komandytowo-akcyjnej, likwidatorzy, syndycy, zarządcy w postępowaniu restrukturyzacyjnym, zarządcy sukcesyjni etc.).

Każdy podpis musi zawierać datę. Odmowa podpisu generuje konieczność pisemnego uzasadnienia swojej decyzji. Zabrania się podpisywania e-sprawozdań przez pełnomocników wyżej wymienionych osób.

Kwalifikowany podpis elektroniczny

Kwalifikowany podpis elektroniczny traktowany jest na równi z podpisem odręcznym. Umożliwia on podpisywanie szeregu dokumentów, w tym:
– E-faktur;
– Umów cywilnoprawnych;
– Plików JPK;
– Deklaracji ZUS;
– Pozwów w e-sądzie.
– Deklaracji podatkowych.

W Polsce jest tylko pięć podmiotów uprawnionych do wydawania kwalifikowanych podpisów elektronicznych:

CenCert (cencert.pl), Certum (certum.pl), EuroCert (eurocert.pl), KIR S.A. (elektronicznypodpis.pl), PWPW (sigillum.pl). Koszt nabycia kwalifikowanego podpisu elektronicznego oscyluje w granicach 250 zł i wymaga regularnego, również płatnego odnawiania.

Podpis elektroniczny potwierdzony profilem zaufanym ePUAP

ePUAP (elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej) to ogólnopolska platforma sprzyjająca szybszej, łatwiejszej komunikacji na linii obywatel/przedsiębiorca-jednostka administracji publicznej. Posiadacze profilu zaufanego ePUAP mają dostęp do bezpłatnego podpisu elektronicznego. Ten umożliwia im podpisywanie – z mocą prawną – wybranych dokumentów elektronicznych wnoszonych do organów administracji publicznej. Stworzenie profilu zaufanego ePUAP nie wymaga ponoszenia kosztów. Aby bez przeszkód posługiwać się podpisem elektronicznym należy założyć konto na ePUAP, wypełnić wniosek o potwierdzenie profilu zaufanego oraz osobiście potwierdzić swoją tożsamość w jednym z wybranych punktów (w urzędzie skarbowym, oddziale ZUS etc.). Podpis elektroniczny potwierdzony profilem zaufanym ePUAP umożliwia podpisanie wyłącznie plików w formacie XML.

Biuro Rachunkowe Fintaxis Finanse

Pozostałe aktualności

2021-04-07 13:08:59 Nowa tarcza antykryzysowa 9.0 dla przedsiębiorców

Tarcza 9.0 planowo ruszy w maju. Tarcza antykryzysowa ma być rozszerzona o kolejnych 16 branż. Dodatkowe kody PKD znajdują się w artykule.

Czytaj więcej →
2021-03-30 08:45:20 Bank może karać za zbyt dużą gotówkę na lokacie

Karne opłaty za zbyt wysokie saldo na rachunkach osób fizycznych są możliwe. Nie wiadomo jeszcze, czy będzie to karna opłata, czy też ujemna stopa procentowa.

Czytaj więcej →
2021-03-24 14:45:20 Ranking Kont Walutowych - marzec 2021

Regularnie robiąc zakupy w zagranicznych sklepach, warto pomyśleć o założeniu konta walutowego. Sprawdź ranking kont walutowych, jak przedstawiają się w tym miesiącu, z jakich ofert banków warto skorzystać.

Czytaj więcej →
2021-03-23 12:37:44 Konto walutowe - czym jest?

Popularnością w ostatnim czasie cieszą się konta walutowe. Sprawdź czym one są, dla kogo są przeznaczone, a także które najlepiej wybrać.

Czytaj więcej →
Fintaxis Finanse - Departament Wsparcia Biznesu