Zasady wystawiania e-faktur

2016-10-25 10:59:54 Zasady wystawiania e-faktur

Pierwszego stycznia 2014 roku ustawodawca wprowadził możliwość wystawiania faktur elektronicznych. Taki format ma dużo zalet i pozwala na zaoszczędzenie czasu, łatwiejsze przechowywanie i  przede wszystkim uzyskanie niższych kosztów wystawienia i przesłania dokumentu.  Rezygnacja z koperty ze znaczkiem na rzecz e-mail pozwala obniżyć koszty obsługi rachunków nawet o 80%.

Przedsiębiorcy, którzy chcą wysłać do kontrahenta fakturę elektroniczną, muszą otrzymać zgodę od swojego kontrahenta – akceptowalna jest nawet zgoda ustna. Podobnie jak w sytuacji wystawiania faktur papierowych, należy dopilnować poprawności przy wystawianiu, przesyłaniu oraz otrzymaniu faktury elektronicznej.

Jak głosi definicja formułująca w przepis ustawy o podatku od towarów i usług, fakturą elektroniczną jest dokument w formie elektronicznej, wystawiony i otrzymany w swobodnym formacie elektronicznym. Nic nie stoi na drodze aby były to faktury utworzone w programach księgowych oraz w wersji pdf, które to z kolei nie są drukowane, a od razu słane do kontrahentów. Mogą być to również faktury w wersji papierowej zeskanowane i przesłane drogą elektroniczną, pod warunkiem, iż ich wersja papierowa nie została już wprowadzona do obrotu. Jednakże by wysyłać faktury do kontrahenta mailem, musi on wyrazić na to zgodę .

Warto zaznaczyć, iż poprawna elektroniczna faktura musi spełniać zasady rzetelności pochodzenia, spójności treści oraz przejrzystości. Rzetelność faktury oznacza wiarygodność co do personaliów wystawcy faktury. Cecha spójności faktury oznacza, iż dokument zawiera  wszystkie potrzebne ustawowo dane. Przy wystawianiu e-faktury obowiązują takie same obowiązki, jak w przypadku dokumentu papierowego – na fakturze elektronicznej  powinny znaleźć się takie informacje jak m.in. data wystawienia, numer dokumentu, data dokonania albo zakończenia dostawy towarów czy wykonania usługi oraz otrzymania zapłaty, dane tożsamości sprzedającego i nabywcy, numery identyfikacji podatkowej oraz opis, ilość i cena towaru albo usługi a także odpowiednia stawka podatku.

Pozostałe aktualności

2021-05-12 07:14:52 Nowa tarcza antykryzysowa - złóż wniosek

Od 4 maja 2021 r. przedsiębiorcy z wybranych branż ponownie mogą składać wnioski o zwolnienie z opłacania składek ZUS. Najpóźniej wniosek musi trafić do ZUS do 30 czerwca 2021 r.

Czytaj więcej →
2021-05-05 12:30:18 Najpopularniejsze fakty i mity dotyczące L4

Wokół zwolnień lekarskich narosło wiele mitów. Najpopularniejsze fakty i mity dotyczące L4 umieściliśmy w naszym artykule.

Czytaj więcej →
2021-05-04 11:38:58 Umarzanie subwencji z Tarczy PFR

29 kwietnia rozpoczyna się proces umarzania subwencji przyznanych z Tarczy PFR. Każdy przedsiębiorca, który otrzymał wsparcie, będzie mógł o to wnioskować.

Czytaj więcej →
2021-04-07 13:08:59 Nowa tarcza antykryzysowa 9.0 dla przedsiębiorców

Tarcza 9.0 planowo ruszy w maju. Tarcza antykryzysowa ma być rozszerzona o kolejnych 16 branż. Dodatkowe kody PKD znajdują się w artykule.

Czytaj więcej →
Fintaxis Finanse - Departament Wsparcia Biznesu